حوادث، وقایع، هجرت

نامه امام هادی علیه السلام به مردم اهواز

از نامه های امام دهم (ع)، نامهای به مردم اهواز است که در پاسخ نامه آنان درباره جبر و تفویض نوشته شد. نامه حضرت بسیار
ذکر کرده است. [ ۳۱ ] ابتدای نامه « تحف العقول » از علمای قرن چهارم) آن را در کتاب ارزشمند ) « حرّانی » طولانی است و مرحوم
مِنْ عَلی بْنِ مُحَمّدٍ. سَلامٌ عَلَیکُمَ وَ عَلی مَنِ اتَّبَعَ الهُدی وَ رَحْمۀُ الِله وَ بَرَکاتُه. فَاِنَّهُ وَرَدَ علی کِتابُکُمْ ما ذَکَرْتُم مِنْ » : چنین است
گر چه اصل نامه در مورد پاسخ به شبهه جبر و تفویض است، لکن حضرت، ابتدا به مبحث امامت … . « اِختِلافِکُمْ فی دینِکُمْ
پرداختهاند و به گونهای مطلب را طرح کردهاند که هر مسلمان آزاد اندیشی به راحتی آن را میپذیرد و آن حضرت در بحث از جبر
و تفویض، سخنانشان را به سخنان امام صادق (ع) مستند میسازند که این خود، در خور تأمل و دقّت است. محتوای نامه چنین
خداوند به انسان توانایی عنایت فرموده و انسان بدین وسیله به انجام امورش میپردازد، نه جبر است و نه تفویض، بلکه امری » : است
است بین این دو، چنانچه معتقد به جبر شویم، مانند این است که شخصی، برده خود را به بازار بفرستد، بدون اینکه پول در اختیار او
گذارد، و از وی بخواهد برای او کالا خریداری کند. این عبد با دست خالی از بازار بر میگردد؛ چون توانایی بر خرید نداشته
است. آن گاه مولا او را مؤاخذه کند که چرا چیزی نخریدی!؟ بدیهی است که این ظلم است. قائلین به جبر نیز میگویند: خدا به
انسان هیچ توانایی عنایت نکرده و در عین حال، از او انجام واجبات و ترک محرمات را خواسته و این ظلم است: وَلا یظلِمُ رَبُّکَ
اَحَ داً. و چنانچه معتقد به تفویض شویم، مانند این است که کسی برده بخرد و به او امر و نهی کند و او فرمان مولای خود را بپذیرد
و آخر الامر مولا از دست او خسته شده، او را به حال خود واگذار کند و بگوید: هر چه میخواهی، انجام ده و چون او را مؤاخذه
کند که چرا چنین کردی، عبد در پاسخ بگوید: خودت امر را به من واگذار کردی! این عجز و ضعف مولاست. قائلین به تفویض
همین را در مورد خدا میگویندکه خداوند هیچ چیز را از ما نخواسته و کار را به خودمان واگذار کرده و حال آنکه خداوند
در پایان نامه، حضرت به این آیه استشهاد میفرماید (فَبَشِّر . « میفرماید: (ولا یرضی لعباده الکفر)؛ او راضی به کفر بندگانش نیست
عِبادی الَّذینَ یستَمعونَ القَولَ فَیتَّبعوُن اَحْسَنَه … اولئِکَ الَّذینَ هداهم الله و اولئِکَ هُم اُولُوالالبابِ).
برگرفته از کتاب دانستنی های امام هادی علیه السلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *