گسترش و ترویج علوم

سؤالات فقهی در نامه های امام هادی علیه السلام

برخی از نامه های امام علی النقی (ع) را پاسخ به سؤالات فقهی تشکیل میدهد. جالب اینکه بعضی از این سؤال کنندگان، دشمن
حضرت بودند، ولکن چون از عالمان خودشان پاسخ قانع کنندهای نیافتند، به امام (ع) پناه آوردند؛ مانند این مورد: مرد نصرانی را
که با زن مسلمان زنا کرده بود، نزد متوکل آوردند. وقتی متوکل میخواست حد او را اجرا کند، آن مرد مسلمان شد. یحیی بن
اکثم گفت: اسلام ما قبل خود را محو میکند (حد اجرا نمیشود). برخی دیگر گفتند: سه حد بر او اجر میشود. (در روایت مقصود
معلوم نشده). متوکل که چنین دید، به امام هادی (ع) نامه نوشت و پاسخ این مسئله را درخواست کرد. حضرت در پاسخ نوشتند:
عالم نمایان دربار متوکل این مطلب را قبول نکردند. متوکل مجدداً نامهای خدمت . « یضرب حتی یموت؛ باید زده شود تا بمیرد »
بسم الله الرحمن الرحیم.) فلما رأوا بأسنا قالوا آمنا بالله وحده و » : حضرت نوشت که علت این حکم چیست؟ امام در پاسخ فرمودند
متوکل . « چون عذاب ما را دیدند، ایمان آوردند و گفتند: به آنچه مشرک بودیم، کفر میورزیم » [ کفرنا بما کنّا به مشرکین (؛ [ ۳۳
این حکم را از امام پذیرفت و اجرا کرد. [ ۳۴ ] نامه دیگر در زمینه سؤالات فقهی، نامه محمد بن حسن مصعب مداینی است. او
میگوید: نامهای خدمت امام هادی (ع) نوشتم و سؤال کردم: سجده کردن بر روی شیشه چگونه است؟ نامه را ارسال کردم، ولی
بعد با خود گفتم: شیشه از شن درست میشود و نباید اشکال داشته باشد! حضرت در پاسخ نوشتند: جایز نیست، و اگر با خود فکر
. « کردی که شیشه از ریگ است، پس بدان که نمک (شاید مقصود آهک باشد)، همراه آن است و سجده بر نمک جایز نیست
[۳۵]
برگرفته از کتاب دانستنی های امام هادی علیه السلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *