زیارت نامه و ادعیه

زیارت غدیریه امام هادی (ع) گنجینه دلایل قرآنی و روایی بر ولایت امیرالمؤمنین (ع)

«زیارت غدیریه» امام هادی (ع)؛ گنجینه دلایل قرآنی و روایی بر ولایت امیرالمؤمنین (ع)

حجت الاسلام رفیعی‌پور زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه را از جمله یادگارهای معنوی امام علی‌النقی(ع) برشمرد و اظهار کرد: زیارت غدیریه انشای ایشان در مدینه و در زمان انتقال به سامرا بوده و حاوی استدلالات قرآنی، تاریخی و روایی بر ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی رفیعی‌پور، رئیس مؤسسه «پیام امام هادی(ع)»، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، اظهار کرد: مقام و جایگاه حضرت امام علی‌النقی الهادی(ع) آنقدر والا و رفیع بوده که در زمان حیات پدر بزرگوار ایشان، امام جواد(ع)، خلیفه زمان یعنی معتصم عباسی، درصدد بود که ایشان را نسبت به پدران آن بزرگوار از ائمه اطهار (ع) بدخواه و بدگمان کند.
وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: خلیفه زمان با این قصد نامه‌ای به والی مدینه می‌نویسد تا ناصبی‌ترین عالم مدینه را استاد علی‌بن‌محمد (ع) قرار دهد و ایشان را از همان کودکی نسبت به ائمه اطهار(ع) بدبین کند. پس از نگارش این نامه حاکم مدینه، یکی از بزرگان علمای آن شهر یعنی جنیدی را برحسب ظاهر استاد قرآن و معارف دینی امام(ع) قرار می‌دهد؛ زمانی که امام هادی (ع) ۶ یا ۷ ساله بوده‌اند.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: زمانی که جنیدی کار خود را آغاز می‌کند تا قرآن را به ایشان تعلیم کند، امام هادی (ع) او را خطاب قرار می‌دهد که از کدام قسمت می‌خواهی آغاز کنی؟ تأویل آیات، ادبیات آیات، تاریخ آیات یا … . هر هفته‌ای که جنیدی خدمت ایشان می‌رسیده، ارادتش نسبت به امام(ع) بیشتر می‌شده و دانش امام روز‌به‌روز باعث حیرت و شگفتی او می‌شده است.
وی در ذکر ادامه این داستان افزود: روزی حاکم وقت از جنیدی می‌پرسد که این کودک (امام هادی (ع)) تحت تعلیم و آموزشت چگونه است؟ جنیدی از این تعبیر برآشفته شده و می‌گوید: می‌گویی این کودک؟! و نمی‌گویی این پیر! نمی‌دانم این کودک این علم‌ها را در این مدینه از کجا آورده است؛ داناتر از من نسبت به علم و ادب در مدینه نیست، اما هرچه را که من می‌خواهم بگویم، بهتر، کامل‌تر و صحیح‌تر از آن را این کودک به من می‌گوید! و این جنیدی پس از مدتی شیعه می‌شود.
کافی است تنها به دو جمله از زیارت شریف زیارت جامعه یعنی «کلامکم نور و امرکم رشد» توجه کنیم تا به این نکته مهم پی ببریم که ائمه(ع) مانند پیامبر(ع) همگی «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى» (نجم/۳ و ۴) هستند و گفتار آنان وحی‌گونه بوده و نور هدایت و ارشاد و برهان است و رشد فرد و جامعه در متابعت از اوامر ایشان است
حجت الاسلام رفیعی‌پور در ادامه سخنان خود بیان کرد: علاوه بر جنبه علمی امام(ع) که حتی از زمان کودکی ایشان نمایان بوده است، باید به اداره امت اسلامی در زمان ایشان با وجود تمام حصرها و محدودیت‌ها نیز اشاره کرد. زمانی که امام (ع) را به سامرای تحت اشراف خلیفه، منتقل می‌کنند، حضرت با آن ‌که در حصر بودند، امت اسلامی را هدایت می‌کردند و نمایندگانی در کشورهای مختلف داشتند.
وی افزود: از آثار مشهور منسوب به این امام همام(ع) زیارت جامعه کبیره است که یک‌ دوره کامل امام‌شناسی بسیار دقیق و والاست که بسیار مشهور است. کافی است تنها به دو جمله این زیارت یعنی «کلامکم نور و امرکم رشد» توجه کنیم تا به این نکته مهم پی ببریم که ائمه (ع) مانند پیامبر(ع) همگی «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى»(نجم/۳ و ۴) هستند و گفتار آنان وحی‌گونه بوده و نور هدایت و ارشاد و برهان است و رشد فرد و جامعه در متابعت از اوامر ایشان است.
رئیس مؤسسه «پیام امام هادی(ع)» در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که امام‌شناسی آنان ضعیف است و ائمه (ع) را به آن اوصافی که دارند، نمی‌توانند بپذیرند و ایشان را مانند یک فرد عادی محسوب می‌کنند، تصور می‌کنند که در این زیارت مبالغه شده است؛ حال آن‌که به هیچ وجه چنین نیست و اگر کسی امام‌شناسی درستی داشته باشد، مشاهده می‌کند که این مقامات واقعی ائمه است که با این الفاظ زیبا بیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر یادگارهای امام علی‌النقی(ع) زیارت حضرت علی(ع) در روز عید غدیر خم است که این زیارت در آثاری چون مفاتیح‌الجنان، جلد دوم موسوعه‌ زیارات المعصومین(ع)، آثار علامه مجلسی و… ذکر شده است. سند این زیارت بسیار دقیق است و بنده در روزهای عید غدیر به دوستانم توصیه می‌کنم که این زیارت غدیریه را که انشای حضرت امام هادی(ع) در مدینه و در زمان انتقال ایشان به سامراست، مطالعه کنند؛ چراکه این زیارت حاوی استدلالات قرآنی، تاریخی و روایی بر ولایت مولای متقیان امام علی(ع) است.
اینمحقق و پژوهشگر درباره اهانت صورت گرفته به ساحت مقدس این امام همام(ع) عنوان کرد: این امواج در طول تاریخ همواره بوده و افراد معلوم الحالی در هر زمانی به یک یا چند امام از ائمه طاهرین جسارت کرده‌اند. این حرکات گرچه برای همه دوستداران اهل بیت(ع) و حتی دوستداران عدالت و انسانیت سنگین و سخت است، اما معمولاً اثر معکوس داشته است؛ بدین صورت که در اثر این جسارت‌ها گروهی از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به تکاپو می‌افتادند و جنبه‌های مثبت و دلایل حقانیت ایشان را آشکار می‌کردند.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: تمامی ائمه مظلوم و غریب بوده‌اند، اما به‌ویژه سه امام بزرگوار، یعنی امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بسیار غریب هستند و بسیار کمتر درباره ایشان سخن گفته می‌شود. خداوند ان‌شاء الله بدخواهان را به جزای عملشان برساند: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد کرد»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *