احادیث و سخنان

حدیث امام هادی تقیه در غسل میت و گذاشتن جریده

و نیز با سند خود از ایوب بن نوح نقل می کند که گفت:
احمد بن قاسم به امام هادی علیه السلام نامه نوشت، و پرسید که مؤمنی از دنیا می رود، و غاسل می آید تا غسلش دهد، در آنجا گروهی از مرجئه [۱] حضور دارند، آیا به روش اهل سنت غسلش دهد، و عمامه و جریده [۲] برایش نگذارد؟ امام علیه السلام در پاسخ نوشت: به روش امامیه غسلش دهد هر چند مرجئه در آنجا باشند، ولی جریده را پنهانی بگذارد، و تلاش کند که کسی آن را نبیند.
کلینی با سند خود از علی بن بلال نقل می کند که گفت:
به امام هادی علیه السلام نام نوشت و پرسید: در جایی که درخت خرما نیست آیا به جای جریده [و شاخه نخل] از درخت دیگری می شود گذاشت؟ امام علیه السلام در پاسخ نوشت: اگر جریده به دست نیامد، غیر آن جایز است، ولی جریده بهتر است، و روایت [از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله] نیز همین را می گوید.
صدوق رحمه الله می گوید: علی بن بلال به امام هادی علیه السلام نوشت: کسی در سرزمینی از دنیا رفته که نخل ندارد، آیا می شود به جای جریده، چیزی از درخت دیگر گذاشت؟ زیرا از پدران بزرگوار شما نقل شده که تا این دو جریده، تر هستند عذاب از میت برداشته می شود، و جریده، مؤمن و کافر را سود می بخشد.
امام علیه السلام پاسخ داد: می شود از درخت تر دیگری بهره گرفت، و چنانچه در غسل میت، عده ای مخالف حضور دارند لازم است تلاش شود تا میت به روش امامیه غسل داده شود، و جریده از ایشان پنهان بماند.
و روی أیضا:
عن علی، عن سعد بن عبدالله، عن أیوب بن نوح قال: کتب أحمد بن القاسم الی أبی الحسن الثالث علیه السلام یسأله عن المؤمن یموت فیأتیه الغاسل یغسله، و عنده جماعه من المرجئه، هل یغسله غسل العامه، و لا یعممه، و لا یصیر معه جریده؟
فکتب: یغسله غسل المؤمن، و ان کانوا حضورا، و أما الجریده فلیستخف بها، و لا یرونه، و لیجهد فی ذلک جهده [۳] .
روی الکلینی: عن علی بن ابراهیم، عن علی بن محمد القاسانی، عن محمد بن محمد، عن علی بن بلال أنه کتب الیه یسأله عن الجریده، اذا لم نجد نجعل بدلها غیرها فی موضع لا یمکن النخل؟ فکتب: یجوز اذا أعوزت الجریده، و الجریده أفضل، و به جاءت الروایه [۴] .
قال الصدوق:
کتب علی بن بلال الی أبی الحسن الثالث علیه السلام: الرجل یموت فی بلاد لیس فیها نخل، فهل یجوز مکان الجریده شی ء من الشجر غیر النخل، فانه قد روی عن آبائکم علیهم السلام أنه یتجافی عنه العذاب ما دامت الجریدتان رطبتین، و أنها تنفع المؤمن و الکافر.
فأجاب علیه السلام: یجوز من شجر آخر رطب، و متی حضر غسل المیت قوم مخالفون وجب أن یقع الاجتهاد فی أن یغسل غسل المؤمن، و تخفی الجریده عنهم [۵] .
————————————————————————————————————————————–
پی نوشت ها:
[۱] مرجئه: فرقه ای از فرق اسلامی، و گروهی از خوارج اند که مرتکب گناهان کبیره را مخلد در آتش نمی دانند، و بعضی می گویند هر کس به قرآن و سنت عمل کند، می تواند امام باشد، امویان از ایشان پشتیبانی می کردند. [اقتباس از معارف و معاریف ۹ / ۲۶۸].
[۲] جریده: شاخه تر درخت خرما و سدر و غیره که زیر بغل میت می نهند، و مستحب است.
[۳] تهذیب الأحکام ۱: ۴۴۸ ح ۹۶، وسائل الشیعه ۲: ۷۳۷ ح ۹٫
[۴] الکافی ۳: ۱۵۳ ح ۱۱، تهذیب الأحکام ۱: ۲۹۴ ح ۸۶۰٫
[۵] من لا یحضره الفقیه ۱: ۱۴۴ ح ۴۰۴، وسائل الشیعه ۲: ۷۳۸ ح ۱٫
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی ۱۳۸۴٫
برگرفته از کتاب دانشنامه امام هادی علیه السلام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *