امامت و رهبری، حاکمان زمان

ایمان به ائمه معصومین

به نهان شما و آشکارتان و حاضرتان و غائبتان و اولتان و آخرتان ایمان دارم. زائر در ادامه اقرارهای گذشته خود، به شش حقیقت دیگر اعتراف مینماید: ۱ – ایمان به نهان امامان هدایت علیهم السلام ۲ – ایمان به عیان معصومین علیهم السلام ۳ – ایمان به حاضر ائمه طاهرین علیهم السلام [ صفحه ۱۴۱] ۴ – ایمان به غائب ائمه معصومین علیهم السلام ۵ – ایمان به اولین آن ائمه هدی علیهم السلام ۶ – ایمان به آخرین آن بزرگواران منظور از نهان و سر ائمه طاهرین علیهم السلام، اموری است که از اکثر مردم مستور مانده است. مانند حالات معنوی آنها که بین خداوند و آنان بوده و یا اسراری که خداوند در آفرینش آنها قرار داده و یا در وجود آنها به ودیعه گذارده و یا علومی که ائمه اطهار علیهم السلام دارا میباشند که حامل علوم الهی هستند و یا اسراری که در مظلومیت، محدودیت و شهادت آنها مقدر شده است که زائر همه این اسرار و نهانها را (بسته به ایمانش) به طور اجمالی میداند، ولی علم به تفصیل آنها ندارد. منظور از عیان ائمه طاهرین علیهم السلام، امور ظاهری آنها و برخورد آنان با مردم و زندگی معمولی و انسانی آنها در بین جامعه است. آن بزرگواران نیز مانند سایر مردم، گاهی با دیگران مشورت کرده و یا اظهار جهل مینمودند که زائر به قدرت و علم آنها آگاه بوده، و میداند که این امورات نیز مطابق با مصلحت تامه و عالی خداوند حکیم است. منظور از حاضر، ائمهای هستند که در میان مردم حضور داشتند که اینان یازده نور پاک بودند و منظور از غائب، امام زمان علیه السلام است که دارای دو غیبت، یکی کوتاهمدت (صغری) و دیگری بلندمدت (کبری) بودند که غیبت کبری ایشان، تا کنون نیز ادامه دارد. شاید هم منظور از شاهد، مرتبه امامت [ صفحه ۱۴۲] ائمه علیهم السلام باشد که مورد غصب قرار گرفته بود و منظور از غائب، منزلت ولایت مطلقه الهیه ائمه علیهم السلام است که هیچگاه کسی نمیتواند به آن خدشهای وارد نماید. چرا که این مقام از جانب خداوند بوده و از غیب به آنها عطا شده است. منظور از اول، اولین امام در امامت که وجود مبارک حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است، بوده و منظور از آخر، آخرین امام که وجود گرانقدر امام زمان علیه السلام است، میباشد. شاید هم منظور، اولیت ائمه طاهرین علیهم السلام که خلقت آنها قبل از آدم بوده و ایشان اولین مخلوقات بودهاند، باشد و منظور از آخر، آخریت آنان در بهشت و رضوان الهی باشد. و شاید منظور از اول، وجود پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه وآله است و منظور از آخر هم، آخرین آنان که به نام پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله است، باشد. لذا امام صادق علیه السلام فرمودند: «اولنا محمد آخرنا محمد»: اولین ما محمد و آخرین ما محمد است. بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۳۶۳٫ پس اگر منظور از محمد که آخرین است، وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله باشد، حقیقت معصومین به دایره شباهت دارد که نقطه اول آن دایره، عین نقطه آخر آن است و اگر منظور از محمد، وجود مبارک صاحبالزمان است (که ایشان همنام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله هستند) حقیقت معصومین از اول تا آخر عمودی، از نور است که بین عرش الهی و زمین کشیده شده است. [ صفحه ۱۴۳]
برگزیده کتاب اسرار دلبران: تاملی در زیارت جامعه نوشته آقای احمد سجادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *