اخلاق و فضائل

امامان معصوم محلهای استقرار وحی خداوند

و (سلام بر شما ای) فرودگاه وحی (الهی). «وحی» در روایات و آیات قرآن به پنج معنا آمده است: [ صفحه ۱۴] ۱ – انتقال پیام به رسولان و انبیا. در واقع معنی اصطلاحی وحی همین است. همچنان که در قرآن کریم به این معنا اشاره شده، به پیامبر میفرماید: آنچه از کتاب که بر تو انتقال مییابد، تلاوت کن. عنکبوت / ۴۵٫ ۲ – الهام. بعضی مواقع، الهام خدایی است که به آن «نفحات رحمانی» گفته میشود. همانگونه که به مادر موسی الهام شد نوزادش را شیر داده، به امواج دریا بسپارد. قصص / ۷٫ و گاهی وسوسهای شیطانی است که به آن «نفثات شیطانی» میگویند. همچنان که شیاطین به دوستان خود القاءاتی کرده، آنان را وسوسه میکنند. انعام / ۱۲۱٫ ۳ – القای امر فطری و غریزی. این معنا بیشتر درباره حیوانات به کار رفته است. همچنان که خداوند به زنبور عسل القا نموده که در بخشی از کوه و درختان، خانه بسازد. نحل / ۶۸٫ ۴ – اشارات رمزی و کنایهای. در حقیقت همان معنای لغوی وحی است. کما اینکه حضرت زکریا با کنایه و اشارهای رمزی، به قوم خود فهماند که صبح و شام خداوند را تسبیح گویند. مریم / ۱۱٫ ۵ – فرمان تکوینی الهی. همانگونه که خداوند در قیامت به زمین فرمان میدهد که خبرهای خود را بازگو نماید و زمین شروع به گفتن اسرار خود مینماید. زلزله / ۴ و ۵٫ «محبط وحی» برای ائمه معصومین علیهم السلام به دو معنا است: الف) آنها از خاندانی هستند که جبرئیل و ملائکه در آن خاندان نازل [ صفحه ۱۵] میشدند و اخبار و آیات را بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله (خاندان ائمه معصومین علیهم السلام) وحی مینمودند. پس ائمه طاهرین علیهم السلام محلهای استقرار وحی خداوند میباشند. ب) ائمه معصومین علیهم السلام دارای مقام «محدث» هستند و دارای چنان مقام و منزلتی هستند که ملائکه بر وجودشان نازل میشوند و علاوه بر تبیین احکام شرعی، مسائل غیبی را برای آنان بازگو مینمایند. این مقام که عبارت از الهام درونی و برونی میباشد، ویژه انسانهای کامل است که در راس آنها ائمه طاهرین علیهم السلام قرار دارند.
برگزیده کتاب اسرار دلبران: تاملی در زیارت جامعه نوشته آقای احمد سجادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *