سیره عملی و رفتاری

ائمه معصومین اجراکننده آیین احمدی و قرآن ناطق

«تقوا» از ماده «وقایه» به معنی نگهداری اشیا در برابر اموری که به آنها زیان و آزار میرساند، میباشد و تقوا، قراردهنده روح در یک پوشش حفاظتی در برابر خطرها است و لذا گاهی تقوا را به ترس و خوف تفسیر کردهاند، در حالی که ترس و خوف سبب تقوا میشود، ولی معنی تقوا نیست. و در عرف شرع، تقوا به معنی خویشتنداری در برابر گناهان است و به تعبیر دیگر یک نیروی کنترلکننده درونی است که افراد را در برابر طغیانهای شهوانی حفظ مینماید و یک دژ محکم در برابر خطرهای گناهان است. قال علی علیه السلام: «اعْلَموا عِباد اللّه ان التَّقْوی دار حصن عَزیز». [۸۰۱] . امام علی علیه السلام فرمود: ای بندگان خدا بدانید که تقوا قلعه و دژ محکم و غیر قابل نفوذ است. بنابراین ساکنان قلعه استوار تقوا، فقط مومنان هستند. قال علی علیه السلام: «التَّقوی حصْن المُوْمن». [۸۰۲] . امام علی علیه السلام فرمود: تقوا دژ مومن است. قرآن کریم، برای تقوا بزرگترین امتیاز را برشمرده، آن را معیار سنجش ارزش انسانها دانسته [۸۰۳] و لباس تقوا را بهترین لباس شمرده [۸۰۴] و نیکی و تقوا را قرین یکدیگر [ صفحه ۴۱۴] آورده [۸۰۵] و عدالت را قرین تقوا ذکر کرده [۸۰۶] و در یک کلمه، خداوند را «اهل تقوا» میداند. [۸۰۷] . منشا وصیت و سفارش به تقوا، قرآن کریم است. «وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ اُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ اَنِ اتَّقُوا اللَّهَ». [۸۰۸] . و ما به کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و به شما، وصیت و سفارش کردیم که تقوا پیشه نمایید. امامان معصوم علیهم السلام که اجراکننده آیین احمدی و قرآن ناطق هستند نیز سفارش و وصیت به تقوا دارند. قال علی علیه السلام: «اَوْصَیْکُم عِباد اللّه بِتَقْوی اللّه». [۸۰۹] . امام علی علیه السلام فرمودند: ای بندگان خدا، شما را به تقوای خدا سفارش و وصیت میکنم.
برگرفته از کتاب پرچم داران هدایت نوشته آقای احمد سجادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *